Κινητικά και Γνωστικά ελλείμματα σε παιδιά με Δυσλεξία ηλικίας 8-10 ετών

Πτυχιακή Εργασία uoadl:2671923 403 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-02-22
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ ΓΕΩΡΓΙΑ
ΚΟΤΤΑΡΑ ΜΕΛΙΝΑ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
ΚΟΥΤΣΟΥΚΗ ΔΗΜΗΤΡΑ, ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ, Σ.Ε.Φ.Α.Α, Ε.Κ.Π.Α
ΧΑΡΙΤΟΥ ΣΟΦΙΑ, ΜΕΛΟΣ ΕΔΙΠ, Σ.Ε.Φ.Α.Α, Ε.Κ.Π.Α
Πρωτότυπος Τίτλος:
Κινητικά και Γνωστικά ελλείμματα σε παιδιά με Δυσλεξία ηλικίας 8-10 ετών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Κινητικά και γνωστικά ελλείμματα σε παιδιά με δυσλεξία ηλικίας 8-10 ετών
Περίληψη:
Η κινητική ικανότητα καθώς και οι πτυχές που την απαρτίζουν, παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του ατόμου τόσο κατά την παιδική ηλικία, όσο και στα μετέπειτα στάδια της ζωής του. Για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητη η παρατήρηση της πορείας της κινητικής ανάπτυξης, ώστε σε πιθανή εμφάνιση ελλειμμάτων να υπάρχει έγκαιρη παρέμβαση, μέσω της δημιουργίας εξατομικευμένων, ειδικών προγραμμάτων παρέμβασης, με απώτερο σκοπό την απαλοιφή ή μείωση των κινητικών ελλειμμάτων και την επίτευξη της κατάλληλης κινητικής ικανότητας αναλογικά με την ηλικία. Στόχος της παρούσας έρευνας είναι να προσδιοριστούν τα κινητικά και γνωστικά ελλείμματα σε παιδιά με δυσλεξία ηλικίας 8 έως 10 ετών. Το δείγμα της έρευνας περιλάμβανε 47 παιδιά χωρίς δυσλεξία από το 9ο δημοτικό σχολείο Δάφνης και 25 παιδιά με δυσλεξία από το ΚΕΔΥΥ Β΄ Αθηνών. Για την αξιολόγηση της λεπτής κινητικής ικανότητας καθώς και για την ταυτοποίηση κινητικών διαταραχών χρησιμοποιήθηκε το Movement Assessment Battery for Children (MABC-2). Το τεστ περιλαμβάνει τρείς ενότητες και οκτώ δοκιμασίες, ωστόσο για την αξιολόγηση συγκεκριμένα των ικανοτήτων λεπτής κίνησης χρησιμοποιήθηκαν: α) τοποθέτηση καρφιών με προτιμώμενο και με το μη προτιμώμενο χέρι, β) πέρασμα κλωστής και γ) σχεδιασμός ίχνους. Για την αξιολόγηση της γνωστικής ικανότητας των εξεταζόμενων χρησιμοποιήσαμε το Cognitive assessment system (CAS), όπου για τους σκοπούς της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν οι εξής δοκιμασίες : α) Σχεδιασμένες Συνδέσεις, β) Δεκτική Υπολειπομένη Προσοχή, και γ) Εκφραστική Προσοχή. Ακόμη έγινε ανασκόπηση της βιβλιογραφίας σε βάσεις όπως το Google Scholar, Scopus, Pubmed, προκειμένου να βρεθούν προηγούμενες έρευνες για σύγκριση αποτελεσμάτων. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως υπάρχουν κινητικά αλλά και γνωστικά ελλείμματα στα παιδιά με δυσλεξία σε σύγκριση με τα τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά που εξετάστηκαν και στα δύο ηλικιακά γκρούπ. Ακόμα με βάση την γενική ανασκόπηση των αποτελεσμάτων διαπιστώθηκαν σημαντικές συσχετίσεις ανάμεσα στις δεξιότητες λεπτής κίνησης και στις γνωστικές δεξιότητες. Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως με βάση τις συσχετίσεις, σε όλο το ηλικιακό φάσμα βρέθηκαν οι ίδιες μεταβλητές συσχέτισης, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι συγκεκριμένες δοκιμασίες του MABC και του CAS είναι ικανές να αποτελέσουν από μονές τους στοιχεία που ανιχνεύουν την πιθανή ύπαρξη δυσλεξίας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Δυσλεξία, κινητική ανάπτυξη, γνωστική ανάπτυξη, κινητικά ελλείμματα στη δυσλεξία, γνωστικά ελλείμματα, λεπτή κινητική ανάπτυξη
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
70
Αριθμός σελίδων:
87
Κοτταρά - Δασκαλοπούλου.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο