Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δανιά Α., Επίκουρη Καθηγήτρια, ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ
Περίληψη:
Η υιοθέτηση υπεύθυνων στάσεων και συμπεριφορών από τους ανθρώπους είναι ένα
ζήτημα ζωτικής σημασίας στις μέρες μας, καθώς παρατηρείται μια άνοδος στις
ανεπιθύμητες συμπεριφορές. Το αθλητικό σωματείο ταεκβοντό ως φορέας αγωγής
είναι υπεύθυνο και έχει την δυνατότητα να διδάξει όλες αυτές τις υπεύθυνες
συμπεριφορές στους ασκούμενούς του. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η
αξιολόγηση των επιπέδων ατομικής και κοινωνικής υπευθυνότητας σε αθλητές
ταεκβοντό και η διερεύνηση διαφορών σε σχέση με την ηλικία και το φύλο τους. Στην
έρευνα συμμετείχαν 116 παιδιά (68 αγόρια και 48 κορίτσια) ηλικίας 10-13 ετών (M =
11.34, SD = 1.09) από 14 σωματεία ταεκβοντό της Αττικής, και ταξινομήθηκαν σε δύο
ηλικιακές κατηγορίες (1η: 10-11 ετών, 2η: 12-13 ετών). Η αξιολόγηση των επιπέδων
της ατομικής και κοινωνικής υπευθυνότητας έγινε με την χρήση του Ερωτηματολογίου
της Ατομικής και Κοινωνικής Υπευθυνότητας (ΕΑΚΥ). Από τα αποτελέσματα
προέκυψε αναφορικά με την ατομική υπευθυνότητα πως δεν υπήρχαν διαφορές
ανάμεσα στα αγόρια (M = 33.66, SD = 2.56) και τα κορίτσια (M = 33.39, SD = 2.75)
και ανάμεσα στις ηλικιακές ομάδες 10-11(M = 33.31, SD = 2.81) και 12-13 ετών (M =
33.85, SD = 2.38). Αντίθετα, αν και οι διαφορές ανάμεσα στην κοινωνική
υπευθυνότητα ως προς το φύλο, και την κοινωνική υπευθυνότητα ως προς τις δύο
ηλικιακές ομάδες δεν ήταν στατιστικά σημαντικές (p > .05), εντούτοις, παρατηρήθηκε
μια τάση για υψηλότερα επίπεδα στα κορίτσια (M = 40.08, SD = 1.86) και στις ηλικίες
12-13 ετών (M = 40.27, SD = 1.89). Τα αποτελέσματα αυτά συμφωνούν εν μέρει με
κάποιες έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί στο μάθημα της φυσικής αγωγής, ενώ
διαφωνούν με κάποιες άλλες. Θα πρέπει να πραγματοποιηθούν κι άλλες έρευνες που
να αφορούν στην υπευθυνότητα των αθλητών ταεκβοντό ώστε να μπορούν να
γενικευτούν τα συμπεράσματα. Ωστόσο, προτείνεται στους προπονητές του ταεκβοντό
η χρήση του Μοντέλου Διδασκαλίας Ατομικής και Κοινωνικής Υπευθυνότητας, ως
μέσου ενίσχυσης της υπευθυνότητας των παιδιών μέσα από το άθλημα.
Λέξεις-κλειδιά:
φυσική αγωγή, αθλητισμός, ανεπιθύμητες συμπεριφορές, μοντέλο Hellison